Kas sa mäletad, mis oli su esimene samm muusikuks saamisel?

Mäletan väga hästi. Istusin kodus arvuti käes ja mõtlesin, et mina ei taha enam nelja seina vahel muusikat teha ja hakkasin kohvikutesse kirjutama.

 

Mis oli esimene kohvik, kuhu kirjutasid?
Seda ei mäleta, aga esimene kohvik, kust mulle vastati, oli Fellini kohvik Viljandis, kus oli selline tore sõprade ja tuttavatega musitseerimine.

 

Kui palju on muusikul  vaja enda loomingut reklaamida? Kas hea laulu leiab ka reklaamite üles?

Arvan, et see on väga oluline. Kui lihtsalt oma lugu kuskile üles panna ja seda mitte edasi jagada, ei tea inimesed otsida. Oluline töö algabki pärast seda kui lugu on valmis. Siis tuleb saata oma lugu raadiotesse, jagada ajakirjanduses jne.

 

Üksi kaugele jõudmisel peaksid olema inimesel sellised loomuomadused, mis aitavad tal kaugele jõudma. Mis need on?

Otsekontakt on tähtis. Arvan, et see on alguses väga äge üksinda pingutada ja proovida läbi lüüa. Peab olema aktiivne ja saama aru, et mina ise soovin seda muusikat kõige rohkem jagada ja tahan, et sellega hästi läheks.

 

Mis eelised on üksi musitseerimisel?

Kõik raha jääb endale (Naerab). Lugude tegemisel peab arvestama teistega, kui sul on bänd. Ma arvan, et eelis on privaatsem lähenemine. Tekib intiimne kontakt. Mõnikord on minu muusika peale ka täitsa nutma hakanud.

 

Kas sinu laulud tulevad südamest?

Ma ei ole kunagi kirjutanud lugusid võilillest rohu sees või kärbsest aknalaual. Ma kirjutan peamiselt olukordadest, mis minu elus toimuvad. Ja inimestel on sellega kõige lihtsam samastuda.

 

Kas sa kirjutad palju armastusest?

Jah, armastusest ja kodust.

 

Mida on Sul enda kirjutatud lauludest kõige valusam laulda ja mida kõige põnevam laulda?

Kõige põnevam on kirjutada inimestest, kes minu elus on või on mingil hetkel olnud. Tihti viitan konkreetsetele inimestele.

 

Oled viimasel ajal palju Jaanus Saks´iga koostööd teinud. Tema esindab ju täiesti teistsugust žanrit. Kui palju on see koostöö Sind õpetanud või mida muusikale juurde andnud?

Kui ma alguses Jaanusega tuttavaks sain ja tekkis mõte temaga koostööd teha, mõtlesin, et ühelt poolt on vahva, et selline teadja inimene tahab mind aidata aga teiselt poolt mõtlesin, et kas tema saaks minu muusikale midagi juurde anda. Aga olen nüüd Jaanusega lähemalt tuttavaks saanud ja talle meeldib tegelikult igasugune muusika. Ta on mind palju õpetanud.

 

Kas avatus erinevate muusikažanrite osas on oluline?

Ühelt poolt on lihtsam kui on väga kindel stiil, siis on ka kergem leida nö sihtgrupp. Samas tuleb aga meeles pidada, et muusikat teed sa eelkõige iseendale ja siis on kõige parem teha täpselt seda, mis kõige meelepärasem on.

 

Kas Sa tunned, et eesti noored muusikud teavad oma väärtust ja küsivad piisavalt raha esinemiste eest?

Alustav muusik ei saagi küsida meeletuid summasid. Kõik on kinni selles, kui tuntud sa parasjagu oled. Oma väärtust on aga loomulikult vaja teada. Vahel ei ole kõigil võimalus maksta nii palju kui oled oodanud ja siis peaks järele andma. Mõnikord aga tahetakse võimalikult odavalt endale esineja saada. Siis peab enda eest seisma, sest esinemine on ju muusiku töö. Samamoodi nagu arst tahab enda töö eest väärilist palka saada, tahab seda ka muusik.

 

Kas Sa tunned, et inimesed, kes ei ole muusika tegemisega kokku puutunud, mõistab, milline töö on muusika loomise taga?

Paljudele, kes pole kokku puutunud selle tööga kindlasti tundub, et muusikud on lihtsalt edevad inimesed, kes kuskil laval kelgivad. Minu enda vanemad arvavad samuti, et ma lihtsalt musitseerin enda lõbuks, aga tegelikult on selle taga meeletu tööaeg.

 

Oma laulud kirjutad sa peamiselt kitarril, aga õppisid noorena klaverit. Kuidas see vahetus ühelt pillilt teisele toimus?

Mängisin väiksena üht Rene Eespere lugu klaveril ja vanemad olid nii vaimustuses, et panid mind klaverit õppima. Ma olen selle aja eest väga tänulik, aga tegelikult käisin tunnis üsna vastumeelselt. Lõpuks ma ei saanudki seitsme aastaga klaverit selgeks, kuna tehes midagi vastumeelselt on väga raske midagi ära õppida. Kitarri olin tahtnud juba ammu mängida ja tugeva lükke andis mulle see, kui mu hea sõber kitarri õppima läks.

 

Kui suur roll on vanematel noore muusiku kujundamisel?

Väga oluline kindlasti. Mu ema oli iluvõimleja ja tahtis, et ka minust saaks iluvõimleja. Aga ta nägi, et mulle meeldis muusika rohkem ja ma olen väga tänulik, et ta oma soovi peale ei surunud.

 

Kuidas mõjutab muusikuks olemine Sinu suhteid lähedastega?

Ma arvan, et kõike tuleb balansis hoida. Töö ja perekond on eraldi.

 

Kas tunned pikaaegsete sõprade poolt teistsugust suhtumist?

Pigem on samaks jäänud. Seni kaua kuni ma ise tunnen, et ma pole väga muutunud, ei taju ka teised seda muutust. Ma ei tunne, et oleksin suur staar. Ma ei tea kui võimalik see üldsegi on, et kuulsus lööb Eestis pähe. Isegi Taukari tänaval nähes vaatavad inimesed, et tore laulja ja liiguvad edasi. Välismaal kaob muusikul kuulsaks saades eraelu peaaegu täielikult.

 

Sul on plaan asuda sügisest muusikat õppida? Kuidas Sa arvad, et see hakkab Su karjääri ja esinemisi mõjutama?

Ma olen hästi suur võitleja selles mõttes. Ma teen kõik selleks, et minu esinemised ei kannataks. Hetkel töötan Ülo´s ja seal olen ka ainult veerand kohaga, et ma ei peaks kunagi esinemisi ära jätma.

 

Mida Superstaarisaade Sulle andis?

Ma ei läinud sinna, et saade võita, vaid reklaami eesmärgil. Ja see on mulle palju andnud. Enesekindlust, kogemust ja esinemisi.

 

Mida soovitaksid noorele alustavale muusikule?

Samamoodi alustada kohvikutes esinemistega. Keegi märkab alati ja sealt edasi saab ainult paremuse poole.

 

Mis on järgmised plaanid muusikaga?

Varsti tuleb meil Jaanusega uus EP välja!